Veel mensen die gek zijn van auto’s vinden niks mooier dan het geluid van een razende moor. Je ziet soms de meest gave auto’s voorbij komen die hard over de linkerbaan rijden. Hoewel er altijd aan de landelijk geldende veiligheidsmarges moet worden voldaan, kun je toch je motor een beetje opvoeren. Dit proces wordt chiptuning genoemd. In dit artikel vertellen we je meer over chiptuning en wat het doel hiervan is.
Wat is het doel van chiptuning?
Chippen is het proces van motormanagement optimalisatie van personen auto’s. Je zult je nu misschien afvragen wat motormanagement optimalisatie precies inhoudt. Dit proces heeft als doel om de motor krachtiger, zuiniger en soepeler te maken. Wanneer iemand gespecialiseerd is in dit proces, en dus in chiptuning, noem je diegene ook wel een ATM-chiptuning. Ervoor zorgen dat de motor krachtiger, zuiniger en sneller wordt, betekent niet dat de motor hiervoor niet goed was.
Elke autofabrikant heeft de plicht om bij het afleveren van een personenauto een veiligheidsmarge in te calculeren. Deze veiligheidsmarge moet ervoor zorgen dat ook onder extreme omstandigheden en bij inferieure brandstoffen en motorolie de auto het goed blijft doen. In Europa is deze veiligheidsmarge nog een stuk veiliger in vergelijking met andere werelddeelen. Hierdoor hebben organisaties die aan chiptuning doen nog best een beetje speling om de motor nog krachtiger te maken. Eigenlijk maken autofabrikanten de motor dus expres een stuk minder krachtig, zodat deze wel helemaal veilig is.
Wat is het?
Je weet nu wat het doel is van chiptuning, maar wat gebeurt er nou eigenlijk precies bij dit proces van motormanagement optimalisatie? Elke injectiemotor is voorzien van een electronic control unit, ook wel de ECU genoemd. Dit onderdeel van de motor zorgt ervoor dat de injectie, de lucht/brandstof verhoudingen en het ontstekingstijdstip met elkaar in balans zijn. Dit wordt allemaal bijgehouden door verschillende parameters zoals toerental, temperatuur, dichtheid van de lucht, stand van het gaspedaal en de accuspanning. De gegevens van deze parameters worden verzameld door minstens één EPROM chip.
Bij het chippen worden de gegevens van deze chip veranderd. De oude gegevens worden eraf gehaald en vervolgens komen er nieuwe en geoptimaliseerde gegevens op te staan. Hierdoor gaat je motor vlotter, krachtiger en aangenamer aanvoelen. Natuurlijk moet er tijdens dit proces nog wel voldoen worden aan de Europese emissie-eisen en moet de minimale veiligheidsmarge in acht worden genomen.
Geeft chiptuning veel voordelen?
Over de vraag of chiptuning nou heel veel voordelen heeft, denkt iedereen anders. Voor elke auto valt er echter wel vermogenswinst te behalen. Wanneer je een auto hebt zonder turbo motor, is de vermogenswinst echter een stuk minder dan bij een auto met vermogenswinst. Of dit een probleem is, is persoonlijk. De vermogenswinst van een auto zonder turbo motor is ongeveer tussen de 8 en 12%. Dit is niet veel in vergelijking met een auto met turbo motor, waar de vermogenswinst soms meer dan 35% bedraagt. Toch kan de 8 – 12% vermogenswinst voor iemand meer dan genoeg zijn, als je bijvoorbeeld wilt dat je auto net wat meer kracht heeft om een aanhanger vooruit te kunnen trekken.