Heftruck – de mechanische spieren van elk magazijn

Het schijnt dat kunstenaar en ontwerper Leonardo da Vinci het eerste model van een vorkheftruck heeft geschetst. Maar dan… hij maakte zoveel tekeningen van fantasierijke machines. Minder fantasierijk ging Lester Sears aan het werk in 1919. Hij creëerde met zijn onderneming Towmotor Corporation een tractor die goed kon duwen. Die werd onder andere ingezet om treinwagons vaart te geven. De ‘duwtractor’ kreeg een vervolg in een nieuw model, de cantilever hefwagen. Daar kon iemand ook op plaats nemen. De heftruck was geboren.

Geen magazijn zonder heftruck

Tegenwoordig ziet de vorkheftruck, ook wel prikker genoemd, eruit als een gedrongen industrieel rijtuig. Aan de voorzijde steekt een platform dat mechanisch omhoog en omlaag kan. Dat platform wordt onder een lading (bijvoorbeeld pallets) gestoken waarna de lading omhoog kan getild om zo rijdend ergens anders weer neergezet te worden. Het gaat dus eigenlijk om het stapelen en verrijden van goederen. Vandaar dat de vorkheftruck heel veel te zien is in magazijnen en op opslagterreinen. Vanouds lopen hefwagens op brandstof maar er is een onomkeerbare trend naar accuheftrucks. Naast de welbekende vorkheftruck zijn er tal van varianten, allemaal gemaakt voor specifieke werkzaamheden. Dit artikel introduceert de belangrijkste typen die je op de hefwagenmarkt kunt aanschaffen.

De voorlader

Dit is niet zozeer een hefwagen als wel een hefhulpstuk. Je kunt dat voorop een tractor monteren zodat de tractor als een soort vorkheftruck z’n werk kan doen. Er kan dan wel minder getild worden dan bij een terreinheftruck of een verreiker. Goed voor sporadisch gebruik.

De stapelaar als heftruck

Zo tussen de 500 kilo tot 2 ton kan de stapelaar aan als het om het verplaatsen van goederen gaat. Een ideale machine voor hef- en stapeltaken en ergonomisch vriendelijk voor werknemers omdat rug, nek en schouders tijdens het werk ontzien worden.

De vorkheftruck

Wie aan een hefwagen denkt, heeft de vorkprikker voor ogen. Dit populaire voertuig tilt met z’n vorken snel pallets omhoog en verplaatst ze vlot. In de magazijnen lopen de meesten op een accu, op het buitenterrein worden nog vaak exemplaren met verbrandingsmotoren ingezet. Er zijn nogal wat varianten. Die met drie wielen is zeer handig als de magazijnpaden smal zijn.

De hoogbouwtruck als heftruck

Dit model wordt ook wel ‘smalle gangen truck’ genoemd. Hij staat bekend om de enorme hefhoogte, namelijk meer dan 16 meter. Eén variant heet ‘man-down’. De bestuurder blijft dan op dezelfde laagte terwijl de vork omhooggaat. De ‘man-up’ variant neemt de chauffeur mee naar boven; zo kan hij gemakkelijker orderpicken.

De zijlader

Ook de zijlader doet het goed op smalle gangpaden. Die pakt ladingen die met een gewone hefwagen onbereikbaar lijken.

De verreiker als heftruck

Deze doet op het eerst gezicht aan als een soort bouwkraan. Door de krachtige telescopische arm is er een enorme hefafstand mogelijk. Hij overstijgt ook de hoogte van een normale vorkprikker. De verreiker is eerder te vinden op bouwterreinen dan in magazijnen.

De Reachtruck

Het ‘reachen’ betekent dat de mast van een reachtruck in en uitgeschoven kan worden. Een licht en compact model dat vooral in de kleine ruimte goed werk verricht. Door zijn massieve banden is dit type heftruck niet geschikt voor buitengebruik. Bekijk nu alle modellen op Wiersmaheftrucks.nl.